کفی طبی چیست ؟

از نظر ماهیت، کفی طبی در واقع یک ارتز یا محصول کمکی است که برای اصلاح مشکلات پا از جمله،  احساس درد کف پا ،خار پاشنه،میخچه،کف پای صاف  و… بدون نیاز به انجام جراحی و درمان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیسم درمانی این محصول به این صورت است که با توزیع فشار از یک نقطه به سایر نقاط پا در کاهش درد و تسکین علائم بسیاری از بیماری‌های مربوط به فیزیک پا از جمله در بیماران دیابتی، کف پای صاف، خار پاشنه، میخچه، ناهنجاری انگشتان و … در افراد کودک و بزرگسال کمک می‌کند.

کفی طبی

در حال حاضر کفی‌های طبی به صورت آماده نیز در بازار موجود هستند، اما منظور از کفی طبی در مقاله ما، کفی است که به صورت اختصاصی برای فرد بیمار و با توجه به ویژگی‌ها و فیزیک پای او منحصرا برای استفاده شخص تولید می‌شود و برای درمان، تصحیح و محافظت از پا و کف پا به کار می‌روند.اگر حوصله ی خواندن متن را ندارید،می توانید تمام نکات این مقاله را در کلیپ انتهای این صفحه مشاهده بفرمایید.

انواع کفی طبی

شاید دانستن این مطلب برای شما جالب باشد که کفی‌های طبی بر اساس عارضه‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای انواع گوناگونی هستند، کفی‌های طبی با توجی به نقشی که در درمان دارند به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

کفی طبی کف پای صاف

این محصول، مخصوص افرادی ساخته می‌شود که به صورت مادرزادی از صافی کف پا رنج می‌برند، صافی کف پا باعث مشکلات زیادی از جمله درد مفاصل، مشکلات ستون فقرات و درد پا می‌شود، این عارضه به ویژه در افراد با وزن بالا، سن بالا و بیماران دیابتی بیشتر آزاردهنده است. کفی‌های طبی مورد استفاده برای این افراد از جنس فوم نیمه سخت ساخته می‌شود که قابلیت تحمل فشار زیادی را دارا است. این امتیاز باعث اعمال نیروی اصلاحی به ویژه در کودکان و نوجوانان می‌شود.

کفی طبی پای صاف

کفی طبی دیابتی

بیماری دیابت تبعات گسترده‌ای که دارد یکی از آنها تاثیر روی مکانیسم عملکردی عصبی و عروقی پا است. یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از عوارض دیابت استفاده از کفی طبی است. کفی مناسب برای افراد دیابتی باعث جلوگیری از فشار و نیروهای برشی وارد شده به پا و جلوگیری از آسیب دیدگی در این قسمت از پاها می‌شود، همچنین طراحی خاص و جنس نرم این کفی باعث محافظت پا و عدم تحریک زخم‎های حاصل از دیابت شده و به بهبود زخم‎ها کمک می‌کند.

کفی طبی دیابتی

کفی طبی قوس بلند پا

افزایش قوس طولی کف پا باعث ایجاد درد شدید در افراد می‌شود، این عارضه می‌تواند در بلند مدت به کوتاه شدن طول پا، انحراف مچ پا، تغییر شکل انگشتان، عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن و خشکی مفاصل شود. برای کاهش عوارض این ناهنجاری کفی طبی با استفاده از اسکن سه بعدی از پای بیمار تهیه می‌شود که این امر اثربخشی کفی‎ها را چندین برابر می‌کند.

کفی طبی ژله ای

کفی طبی خار پاشنه

خار پاشنه عارضه‌ای است که باعث ایجاد یک زائده استخوانی در قسمت پاشنه پا می‌شود. این عارضه بسیار دردناک است و می‌تواند به مرور باعث تغییر الگوی راه رفتن، آسیب دیدگی پاها، زانوها، باسن و پشت به دلیل تغییر الگوی ایستادن و راه رفتن و در برخی موارد حتی پارگی رباط پلانتار شود.

کفی طبی خار پاشنه

کفی طبی خار پاشنه از فوم نرم تهیه می‌شود که باعث کاهش فشار روی استخوان کاریکانوس می‌شود، در صورت استفاده صحیح و مداوم کفی طبی مخصوص خار پاشنه و انجام نرمش‌های مربوط به درمان می‎توان به کاهش درد و در درازمدت به بهبودی کامل امید داشت.

ویژگی‌های منحصر به فرد کفی آن چیست؟

برای این که بتوان یک کفی کفش را کفی طبی نامید باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. در این بخش سعی می‌کنیم برخی ویژگی‌های مهم کفی‌های طبی را مرور کنیم.

– محصول مناسب باید با توجه به شرایط اختصاصی هر بیمار تجویز شود و بهترین شکل آن تولید کفی طبی با استفاده از اسکن سه بعدی پا و بررسی فیزیک پای بیمار است.

– کفی باید از استحکام و دوام مناسب برخوردار باشد، در شرایط استانداردی تولید شده باشد و بتواند نقش درمانی خود را به خوبی ایفا کند. کیفیت مواد به کار رفته و تکنولوژی ساخت از جمله مواردی است که کارایی کفی طبی را تضمین می‌کند.

– کفی کفش ارتوپدی باید توسط پزشک ارتوپد و با توجه به مشکلات شخص بیمار و بعد از بررسی‌ها و معاینات دقیق پزشکی تجویز شود.

چه کسانی باید از این محصول ارتوپدی استفاده کنند؟

دامنه مصرف کنندگان این ارتز گسترده است، کسانی که درد پاشنه پا، قوس پا، صافی کف پا، درد و خستگی مزمن پا، تورم عصب، آرتریت، التهاب تاندون، پیچ خوردگی قوزک، اختلاف طول پا، دفورمیتی پا، درد زانو، کمر یا مفصل ران دارند از جمله کاندیداهای استفاده از این محصول هستند.

مراحل ساخت :

ابتدا متخصص ارتوپد شرایط بیمار را بررسی می‌کند، معاینات دقیق شکل ظاهر بیمار به علاوه شرح حالی که او از مشکلات و سبک زندگی خود بیان می کند نشان می‌دهد که مشکل اصلی چیست و بعد از آن اقدام برای ساخت کفی مناسب با مشکل فرد آغاز می‌شود. در ابتدا یک اسکن سه بعدی از کف پای بیمار تهیه می‌شود، قالب پا نیز در شرایط بدون تحمل وزن بیمار گرفته می‌شود، معمولا این کار با باند گچی انجام می‌گیرد.

کفی طبی با اسکن سه بعدی

به این ترتیب پزشک می‌تواند یک کفی و یک کفش مناسب با مشکل پای بیمار طراحی کرده و آن را با توجه به شرایط ظاهری مورد نظر شخص برای وی تهیه کنند. کفی طبی ممکن است به صورت کامل در کفش قرار گیرد یا به شکل نیم تخت، پاشنه یا جلوی پا با توجه به مشکل بیمار به شکل متحرک برای استفاده در انواع کفش برای او ساخته شود.

کلام آخر

استفاده از کفی طبی در درازمدت منجر به بهبود کامل یا کاهش عوارض ناشی از مشکلات پا در فرد بیمار می‎شود و یک درمان بسیار موثر در اکثر مشکلات پا به ویژه در شرایطی که بیمار نیازی به جراحی یا درمان‎های دارویی ندارد می‌شود.